חשיבות הצעצועים להתפתחות התינוק, מ-0 עד 12 חודשים

 

בשנה הראשונה לחייו של התינוק, התינוק נחשף לגירויים רבים ומצליח לבצע פעולות רבות, המשחקים מאד מעניינים את התינוק וכך תורמים להתפתחותו, לדוגמא: התינוק מנסה להושיט יד אל המשחק, עוקב בעיניו אחר צעצוע שזז, התינוק מרגיש מרקמים שונים. אך בכל שלב בהתפתחותו של התינוק חשוב לתת לתינוק משחקים מתאימים שיעניינו את התינוק ויגרמו לו לבצע פעולות חדשות.  לפני רכישת משחק צריך לוודא שהמשחק בטיחותי לתינוק: לא מכיל חלקים קטנים, שהמשחק אינו שביר, שאין למשחק קצוות חדים שעלולים לפצוע את התינוק.

 

צעצועים המתאימים לגיל 0-3 חודשים

בשלושה החודשים הראשונים לתינוק, התינוק כבר מצליח להרים ראש, אך עדיין ממקד מבטו בטווח של 15-30 ס”מ ובעיקר הוא מבחין בצבעים מנוגדים כגון: שחור ולבן, אדום וכחול,

משחקים שיעניינו את התינוק בגיל 0-3 חודשים:

  • מובייל מסתובב -משחק שמעניין את התינוק וגם ממוקם בטווח הראיה שלו וכך התינוק יכול לעקוב במבטו אחר החיות המסתובבות.
  • קשת לעגלה– כשיוצאים עם התינוק לטיול אפשר לחבר קשת לעגלה , שזו קשת שמתחברת לעגלה עם משחקים שתלויים עליה, וכך המשחק גם מעניין את התינוק וגם טוב להתפתחותו: מנסה להושיט יד, עוקב בעיניו אחר המשחקים שזזים.
  • משחק התפתחות- אפשר להביא לו לתפוס משחק ולתת לו להרגיש את המרקם ולאפשר לו להכניס לפה, רק יש לשים לב שהמשחק מספיק גדול כדי למנוע סכנת חנק ח”ו ושהצעצוע הוא רך, מכיון שבגיל הזה עדיין האחיזה אינה חזקה מספיק .

 

צעצועים המתאימים לגיל 3-6 חודשים

בגילאי 3-6 כבר התינוק רגוע יותר (פחות יש כאבי גזים) והתינוק יותר מתעניין במשחקים, התינוק כבר יודע להעביר חפצים מיד ליד , מתחיל להתהפך מצד לצד וגם מנסה לזחול.

משחקים שיעניינו את התינוק בגיל 3-6 חודשים

  • צעצוע רך– התינוק בגיל הזה יודע להעביר חפצים מיד ליד , אפשר להניח את התינוק על הגב ולהביא לו משחק רך וקל ביד ולתת לו לנסות להעביר ליד השנייה.
  • שטיח פעילות בגיל הזה מאד טוב לשים את התינוק על שטיח עם פעילויות , כך יש לו יותר גירויים: להתהפך, לזחול, וגם מאד מעסיק את התינוק.
  • צעצועים מעודדי זחילה- בגילאים אלו (בד”כ) התינוק מתחיל לנסות לזחול, אפשר להניח לו צעצוע שזז והוא ינסה להגיע אליו, אפשר להביא לתינוק : כדור בגודל שאינו מסוכן אך עדיין התינוק יכול לתפוס, מכונית, וכך התינוק מזיז את המשחק ומנסה לזחול אליו.

 

  צעצועים המתאימים לגילאי 6-9 חודשים

בגילאים אלו התינוק יודע לזחול ולעמוד עם תמיכה (בד”כ) ומתחיל לנסות להתיישב , התינוק כבר יודע להכניס ולהוציא דברים גדולים ומגיב שהוא שומע שירים.

משחקים שיעניינו את התינוק בגיל 6-9 חודשים

  • מגדל כוסות: זהו משחק שהתינוק צריך לשים כוס מעל כוס לפי סדר הגודל, מהגדול ועד הקטן, משחק המפתח את התיאום יד עין וכן את המוטוריקה העדינה.
  • חיות קופצות זהו משחק המבוסס על עיקרון סיבה ותוצאה, כשהתינוק לוחץ על אחד הכפתורים קופצת חיה, וכל כפתור מקפיץ חיה אחרת.
  • נשכן- תינוקות בגילאים אלו מתחיל לבקוע אצלם השיניים, מה שגורם לתינוק לחוסר נוחות ואף לכאב, מומלץ להביא לתינוק נשכן שמסייע בהפחתת הכאב ומרגיע את התינוק.

 

צעצועים המתאימים לגילאי 9-12 חודשים

בגילאים אלו התינוק כבר הרבה יותר עצמאי ויודע לעשות הרבה דברים: להוציא ולהכניס דברים קטנים לעמוד בכוחות עצמו יש תינוקות שכבר מתחילים ללכת ולדבר.

משחקים שיעניינו את התינוק בגיל 9-12 חודשים

  • קוביות התאמת צורה-משחק המפתח את התיאום יד עין של התינוק, התינוק צריך להתאים צורה ולהכניסה לחור המתאים לדוגמא: עיגול לחור של עיגול.
  • משחקי הרכבה: בגילאים אלו שהתינוק כבר יודע לשבת והאחיזה שלו יחסית חזקה וכבר יודע להכניס דברים ולהוציא אפשרי לתת לו לשחק במשחקי הרכבה לדוגמא: לגו, משחק מגנטים וכדו’, חשוב לוודא שהמשחק הוא גדול מספיק ושהתינוק לא יכול להכניסו לפיו.
  • משחקים המבוססים על עיקרון סיבה ותוצאה: בגילאים אלו התינוק מאד אוהב לבדוק כיצד דברים עובדים, הוא כבר יודע ללחוץ עם האצבעות, אפשרי לתת לו משחקים שכשלוחצים עליהם עם האצבע הם מדליקים אורות, מנגנים וגם מאד מעסיק את התינוק.
  • משחקי חצר- משחקי חצר הם משחקים שמפתחים מיומנויות שונות , תינוקות בגילאים אלו כבר יודעים לעשות הרבה דברים, אפשר לתת להם כדור ושינסו לזרוק אותו למרחוק, לתת להם לנסוע עם בימבה (המותאמת לגילם), מה שמפתח אצל התינוק את המוטוריקה הגסה.

לפוסט הזה יש תגובה אחת

  1. יוסף

    מעניין מאוד
    כתיבה איכותית ויפה

כתיבת תגובה

הקטגוריות המובילות